Hei!
Nå er snart skoleåret ferdig og det er bare en gang til jeg skal på praksis. I dag har jeg hatt en uformell samlingsstund med alle barna på avdelingen, og forrige gang jeg var på praksis har jeg hatt aktiviteten min, som også var en samlingsstund. På samlingsstuden hadde jeg med 8 av de eldste barna, altså 2-åringer. Det var en type sangsamlingsstund, fordi vi sang mange forskjellige sanger. Vi begynnte med "God morgen" sangen som en liten start på samlingen. Det er veldig bra å ha med en start sang på begynnelsen av samlingen slik at barna skjønner at nå har samlingen startet, det er da spesielt viktig med små barn som i min tilfelle. Jeg hadde en overraskelsespose med forskjellige ting inn i, og barna kom en og en til meg og trakk en gjenstand fra posen. Hver gjenstand symboliserte en sang. Jeg hadde ulike gjenstander i posen, og hvis barnet trakk for eksempel en en fugl skulle vi synge "Alle fugler små" eller hvis en trakk et troll skulle vi synge om "Lille Olle Bolle", hvis en trakk en edderkopp skulle vi synge "Lille Petter edderkopp" og lignende. Etter at alle trakk avsluttet vi med en avsluttende sang som heter "Tøffe tøffe toget". Slik at barna visste at samlingen var ferdig. Gjennom en slik samlingsstund med en overraskelsepose hvor barna kan trekke ting fra, får barna oppleve spenning og glede samtidig som de lærer turtaking. Turtaking er å bytte mellom det å vente på tur og snakke eller gjøre noe selv. De får også vite hvordan det er å være nysjerrig. Sang er en god virkemiddel som er med på språkstimulerende for barnet. Alle dissse sangene er med språkstimulerende, og det er forskjøvet alle sangene barnet synger.
Eksempel på en samlingsstund |
Samlingsstund |
|||
Mål
Skape spenning og glede gjennom ulike sanger i en samlingsstund.
Bruke sang som et virkemiddel i språkutviklingen
|
|||
Rammefaktorer
Antall barn: 4-5 Antall voksne: 1 (Dominika) Hvor: Barnehage Hjelpemidler: Overraskelsespose med ulike små gjenstander inni. |
|||
Deltagerforutsetning
Det er ingen barn som trenger spesielt tilsyn. |
|||
Hva
Synge ulike sanger barna kjenner til, slik at de kan øve seg på dem og bli bedre i å synge dem. |
Hvordan
Vi begynner med "God morgen alle sammen" som en start sang. Så sier jeg hei til hvert barn, slik at de føler seg sett. Så skal vi synge sanger som "Lille Petter edderkopp", "Jeg gikk meg over sjø og land", "Lille kattepus", "Bjørnen sover" og så videre, spørs hva barna trekker. Vi avslutter med "Takk for i dag" for å ha en avslutning. |
Hvorfor
Det å synge vil stimulere barnas språkutvikling. De lærer nye ord og uttrykk. Men lærer også rytme og melodi. Når de skal trekke ting fra posen må de gjøre det en og en, altså de må lære å vente på tur. Da lærer de også turtaking. |
Hvem
Dominika - praksiselev
Nadja - observatør
|
Evaluering
Hvordan var det å synge disse sangene? Var det gøy? Hva var mest gøy? Hvilken sang var den beste? Vil dere at vi skal gjøre det flere ganger? |
Høres ut som du har gjennomført en vellykket aktivitet med barna, der de var aktive og fikk være del av samlingsstunden på en god måte.
SvarSlett